4 SEA tips die jou resultaten kunnen gaan opleveren

Gepubliceerd op

November 4, 2022

Geüpdatet op

November 4, 2022

Google Ads is een krachtig platform waarbij jij jouw producten/diensten kan presenteren aan de meest relevante doelgroep. Echter, dit is onder de voorwaarde dat jouw Google ads campagne goed is opgebouwd en je deze regelmatig optimaliseert. Lees hier 4 tips over hoe je de prestatie van jouw Google Ads account kan blijven verbeteren.

Doe regelmatig audits op je zoektermen

Het kan voorkomen dat de keywords voor je ad-groups matchen met irrelevante zoektermen. Dan zien webgebruikers jouw advertentie terwijl ze iets heel anders zoeken. Deze mensen gaan hoogstwaarschijnlijk niet converteren, wat uiteraard zonde is van je budget. 

Deze situatie komt vaak voor wanneer er een ‘broad match’ keyword gebruikt wordt. De kracht van broad match is dat je bereik hiermee groter wordt. Je advertenties kunnen immers bij meer verschillende zoektermen verschijnen. Echter vergroot dit de kans dat je advertenties worden vertoond bij minder relevante zoektermen.

Dit voorkom je door regelmatig zoekterm audits doen. Op deze manier blijven jouw ingestelde zoekwoorden relevant aan de zoekterm van de gebruiker en is de kans dat er op de advertentie geklikt wordt natuurlijk groter. Sluit daarom regelmatig zoektermen uit die weinig of geen conversies opleveren, en voeg nieuwe zoektermen toe. Ons advies is om elke 3 dagen een zoekterm audit te doen. Blijf vooral experimenteren! 

Een extra tip is om gebruik te maken van long-tail zoekwoorden. Er zit namelijk veel competitie in algemene zoekwoorden wat de kosten per klik omhoog drijft. Ook is de specifieke intentie om een aankoop te doen vaak lager bij algemene zoekwoorden. Richt daarom meer long-tail zoekwoorden die specifieker zijn en worden gebruikt door mensen die jouw product serieus willen kopen. Denk bijvoorbeeld aan combinaties met de woorden ‘nu kopen’, ‘korting’ of ‘bij mij in de buurt’.

Kijk naar andere datapunten voor optimalisatie

In Google Ads krijgen de zoekwoorden en advertentieteksten vaak de meeste aandacht. Die hebben tenslotte de grootste impact op de resultaten van jouw Google Ads campagnes. Toch geeft Google Ads ook andere data inzichten die vaak over het hoofd worden gezien. Je kan bijvoorbeeld zien welke audience het meest converteert, welke devices voor de meeste omzet zorgen of op welk moment bezoekers het meeste klikken op je advertenties.

Ga hiermee experimenteren door je biedingen te verhogen op basis van devices of dag / tijd van de week. Zo kan je precies inspelen op het gedrag van jouw klanten. Ook hier geldt, experimenteer en ga door met wat werkt. 

Kijk hoe Google Ads-verkeer zich op de website gedraagt

Google Analytics is een fantastische bron van data voor gedragsinformatie. Je kan namelijk de kwaliteit van het Google Ads verkeer vergelijken met andere kanalen zoals Google organic, paid social, directe traffic of referral. Om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van dat verkeer kan je kijken naar drie belangrijke statistieken; bouncepercentage, sessietijd en conversiepercentage in het source / medium rapport.

Als deze statistieken slechter presteren dan je organische verkeer, betekent het dat je advertenties en landingspagina niet goed overeenkomen. Mensen zijn bereid om op je advertentie te klikken, maar de landingspagina kan ze niet vasthouden. Een aanpassing op de landingspagina of de ad kan dan uitkomst bieden.

Maak goed gebruik van retargeting-campagnes

Over het algemeen hebben retargeting campagnes een hoge conversieratio vergeleken met andere campagnes. Dit omdat je target op mensen die al een interactie hebben gehad met je bedrijf. Ze hebben bijvoorbeeld de website bezocht, de facebookpagina geliked of zich ingeschreven voor de nieuwsbrief. 

Probeer ongeveer 30% van je totale SEA budget aan remarketing uit te geven. Via Google Analytics kun je gemakkelijk audiences maken van websitebezoekers die je weer kunt gebruiken voor remarketing campagnes.

Google ads is een belangrijke pilaar als het gaat om de online marketing van jouw bedrijf. Het biedt de kans om met een relatief klein budget een grote groep mensen te bereiken die op dat moment interesse hebben in jouw product. Daarom is het van belang maximaal te profiteren van deze kans. Dit doe je door constant te optimaliseren en zo je campagnes te blijven verbeteren. 

Bij Elevator hebben wij Google Ads experts met jarenlange ervaring die jou kunnen helpen om optimaal gebruik te maken van de kansen die Search Engine Advertising kan bieden. Vul de gratis groeiscan in en ontdek hoe jouw bedrijf ervoor staat als het gaat om online marketing. Of neem direct contact op met thomas@elevator.amsterdam om te kijken wat wij voor jou kunnen doen.

Structureel je product verbeteren? 

Met onze korte e-mailreeks leer je in slechts 5 efficiënte stappen hoe je je (online) product optimaal kunt laten presteren.

Lees meer..