De 7 regels rondom succesvolle social strategie

Veel bedrijven gebruiken social media om hun doelgroep te bereiken voor het verkopen van producten, het creëren van brand awareness of het lanceren van campagnes. Maar hoe pas je dit effectief toe en waar moet je op letten? Elevator legt dit uit aan de hand van 7 succesvolle regels rondom social media strategie. 

Regel 1 - Altijd een doel communiceren (zowel in tekst als beeld)

Als je post op social media, zorg dan dat je altijd een doelstelling of reden hebt. Kwaliteit gaat boven kwantiteit en je wilt je doelgroep altijd waarde kunnen bieden. Doe je dit, dan zal er ook eerder interactie met je post ontstaan. Meer bereik is waar je naar streeft.

Regel 2 - Ritme & regelmaat

Sociale kanalen gaan leven wanneer er regelmatig kwalitatief goede content wordt geplaatst. De continuïteit van deze kanalen is afhankelijk van de regelmaat waarmee je updates en posts geplaatst worden. Mensen willen iets nieuws te zien krijgen. Geen posts van drie weken oud. Omdat zo’n ritme een uitdaging kan zijn maak je het jezelf makkelijker als je gebruik maakt van een content kalender in combinatie met een redactioneel schema en een duidelijke taakverdeling.

Regel 3 - Gebruik duidelijke foto’s & visuals

Mensen scrollen door hun social media kanalen heen, waardoor je als organisatie maar een paar seconden de tijd hebt om het verschil te maken. Door een herkenbare stijl neer zetten die zowel visueel als tekstueel aanspreekt zorg je ervoor dat mensen blijven hangen. Een aantal tips om dit te bewerkstelligen:

  • Zorg voor een herkenbare schrijfwijze en taalgebruik
  • Herkenbare visuele social media stijl
  • Logo altijd in beeld

Regel 4 - Altijd de branding van het bedrijf gebruiken

Duidelijke foto’s en visuals zijn belangrijk voor een herkenbare stijl en dat geldt dus helemaal voor de branding van het bedrijf. De kwaliteit is belangrijk, maar nog belangrijker is dat je sowieso altijd de branding van het bedrijf gebruikt. Gebruik dus altijd hetzelfde format en kwaliteit logo, afbeeldingen, gradient en font zoals dat ook op de website of bij presentaties wordt gebruikt.

Regel 5 - Toon gezichten en mensen

Mensen kijken graag naar andere mensen en daarnaast proberen we onszelf vaak te herkennen in gezichten die we zien. Een social media post met personen of gezichten doet het vaak beter dan zonder, dus probeer dit als beeldmateriaal te gebruiken indien mogelijk.

Regel 6 - Geen lange teksten

De gemiddelde aandachtsspanne online is slechts 8 seconden. Dat betekent dat je met lappen tekst je de aandacht van je doelgroep niet lang vast zal houden. Ook hier geldt, kwaliteit boven kwantiteit. En als je wel echt veel moet vertellen, pak de lezer dan in ieder geval met de eerste zin en gebruik alinea’s bij lange stukken.

Regel 7 - Stuur op interactie (eindig met een vraag of vraag om een interactie)

Als al deze regels goed hun werk doen heb je goed de interesse van de doelgroep gepakt. De volgende stap is zorgen dat ze interactie vertonen met je post door te liken, reageren of delen om zo nog meer het bereik te vergroten en de doelgroep aan je merk te binden. Eindig daarom altijd met een vraag of een oproep tot actie/interactie.

Met deze 7 regels voor een succesvolle social strategie gaat het jou zeker lukken om de doelgroep beter aan te spreken. Voor een maximaal effect is het raadzaam om constant bij iedere post aan alle regels te voldoen. Een leuke uitdaging is om na het lezen van deze blog de laatste social media posts van je bedrijf door te nemen. Voldoet jouw social strategie al aan deze 7 succesvolle regels?

Meer kennis! 

Contact

Onze digitale deur staat altijd voor je open. Onze gewone deur alleen tijdens kantooruren. Goed om te weten: we maken lekkere koffie!

Frank Abrahams
+31 6 345 35 811
frank@elevator.amsterdam

Thomas Wolters
‍‍
+31 6 4000 3201
thomas@elevator.amsterdam