De beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Gepubliceerd op

October 6, 2022

Geüpdatet op

October 6, 2022

Als Online Marketeer ben je hoogstwaarschijnlijk wel bekend met Robert Cialdini. Deze Amerikaanse wetenschapper en ex-hoogleraar psychologie en marketing is namelijk de bedenker van de 7 beïnvloedingsprincipes. Vandaag de dag worden deze nog steeds veelvuldig toegepast in marketingcommunicatie. Wij leggen ze allemaal aan je uit!

  1. Commitment en Consistentie

Het eerste principe gaat over Commitment en Consistentie. Wanneer mensen zich toewijden aan een bepaalde keuze, hebben ze van nature de neiging om daar consistent in te blijven. Dit gedrag komt voort uit een angst om niet consequent te zijn, vooral tegenover andere mensen. Zo kun je je doelgroep eerst een kleine taak laten uitvoeren (een social media post liken), om deze vervolgens op te volgen met een grotere taak (een aankoop doen). 

  1. Wederkerigheid

Principe twee van Social Scientist Robert Cialdini heet Wederkerigheid. Als je mensen iets waardevols geeft (zowel tastbaar als ontastbaar), zijn zij geneigd om positief te reageren op een actie of verzoek van de gever. Je kunt je doelgroep bijvoorbeeld een kleine incentive geven (gratis e-book) voor het uitvoeren van een bepaalde actie (nieuwsbrief inschrijving). Als je dan op een later moment een groter verzoek doet (een product/dienst uitproberen), is de kans groter dat je doelgroep daar ook op ingaat.

  1. Sympathie

Het derde principe van wetenschapper Cialdini heet Sympathie. Als je mensen confronteert met iets leuks, aantrekkelijks en/of bekends, dan zullen ze meer overtuigd zijn. Je kunt je communicatie bijvoorbeeld overtuigender maken door deze te koppelen aan een (bekend) model dat lijkt op de doelgroep.

  1. Schaarste

Het vierde principe van wetenschapper Cialdini zal je waarschijnlijk regelmatig tegenkomen of ervaren: Schaarste. Mensen zijn van nature geneigd om zich angstig te voelen als zij het idee hebben dat zij iets zullen missen, zoals een product, dienst of ervaring. Dit wordt ook wel de ‘Fear of missing out’ genoemd. Dit principe kun je effectief toepassen door in je communicatie de exclusiviteit of schaarste van jouw product te benadrukken. 

  1. Unity

Bij het vijfde overtuigingsprincipe, ‘Unity’, is het belangrijk om een gevoel van eenheid te creëren. Beschouw een potentiële klant als één van jou en benader deze ook op deze manier. Dit kan bijvoorbeeld door een community te starten rondom jouw product of dienst. We zien dit vandaag de dag in de praktijk veel terug in de vorm van Facebookgroepen.

  1. Authority

Authority is het zesde beïnvloedingsprincipe en stelt dat mensen geneigd zijn om naar figuren, bedrijven en/of informatie te luisteren, te accepteren en zelfs te gehoorzamen als deze een bepaalde mate van autoriteit uitstralen. Zo kun je je advertentieteksten nóg sterker maken door de deskundigheid van je bedrijf te benadrukken, bijvoorbeeld door bepaalde certificaten, titels en/of jaren ervaring te tonen.

  1. Sociale bewijskracht

Het laatste beïnvloedingsprincipe van Cialdini is Social Proof. Mensen zijn eerder overtuigd van iets, zoals een bericht, product of dienst, als het wordt ondersteund door ervaringen, meningen of bewijzen van anderen. De kracht van jouw product of dienst kun je nóg beter overbrengen aan de doelgroep als je dit koppelt aan onafhankelijke reviews van klanten. 

Dit zijn de zeven principes van Cialdini. Pas jij deze al toe in jouw eigen marketingstrategieën? Of ben je benieuwd hoe je hier gebruik van kan maken? Neem dan vooral contact met ons op!

Structureel je product verbeteren? 

Met onze korte e-mailreeks leer je in slechts 5 efficiënte stappen hoe je je (online) product optimaal kunt laten presteren.

Lees meer..