De ICE score is een methode om de experimenten of optimalisaties die je op je backlog geplaatst hebt te prioriteren. Want met welk experiment dien je te beginnen? Je wilt beginnen met degene met de grootst mogelijke impact en het laagst mogelijke risico. Het voordeel van het ICE score is dat het een afweging maakt tussen effort, de kans van slagen en de uiteindelijke impact.
I → Impact
De impact staat staat voor de positieve invloed die het zal hebben op de keymetric die is vastgesteld voor het experiment. Hoe groot is het effect van dit experiment, het liefst natuurlijk op de uiteindelijke bottom-line.
C → Confidence
De confidence gaat over hoe je zeker je bent dat het experiment een succes gaat worden. Niet elk experiment levert dezelfde verwachte resultaten op.
E → Ease
De ease raakt met name de implementatie, hoe gemakkelijk is dit experiment op te zetten of te implementeren?
Deze 3 samen vormen het totaal van de ICE score.
Klinkt dit eenvoudig? Goed, want dat is het in essentie ook. Je kunt direct aan de slag met deze google sheet. Maak een kopie om daarin te kunnen werken en vul vervolgens alle experimenten in die je op de backlog hebt staan. Ga vervolgens met alle betrokkenen aan tafel zitten en loop één voor één alle experimenten af. Je geeft scores van 1 t/m 10 op de drie verschillende pijlers. In de laatste kolom wordt de score per experiment berekend. Met de automatisch toegekende kleuren afhankelijk van de behaalde score zie je gelijk welke experimenten hoog of laag scoren en waar je dus prioriteit aan moet geven.
Natuurlijk is het nog een hele kunst om goed in te schatten wat de scores moeten zijn. Zo zal je gaandeweg leren om beter in te schatten hoe verschillende experimenten scoren op de verschillende pijlers. Wil je daar niet op wachten en snel stappen zetten? Neem dan contact met ons op, dan tillen we samen jouw CRO backlog naar een hoger niveau, natuurlijk op basis van data driven marketing.