Elevator - Thomas wolters
Thomas Wolters
Director - Elevator
Thomas Wolters
Hallo,
waarmee kan ik je helpen?

Digitale trends om in de gaten te houden voor 2023

2 maart 2023

Ah, ja. We weten dat je al een tijdje op dit moment hebt gewacht en we danken je voor je geduld. - Misschien denk je: "Schrijven jullie dit niet alleen voor SEO-doeleinden?" Dat terzijde - Hier bij Elevator willen we onze lezers helpen om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Daarom geven we je snel en nuttig leesvoer over de digitale trends voor 2023. Ja, AI voor marketing wordt een onderwerp, en nee, deze blog is niet gemaakt met ChatGPT; dat zou te gemakkelijk zijn en waar is de werkelijke lol daarvan?

We willen het met je hebben over een aantal trends waarvan wij denken dat deze het verschil gaan maken in ons vakgebied, online marketing, maar ook daarbuiten. Over welke digital trends gaan we je informeren?:

  • De voortdurende ontwikkeling van robots
  • Marketing AI
  • De vooruitgang van Meta

De verdere ontwikkeling van robots

Nog steeds hier? Geweldig! - Robots maken al een tijdje deel uit van ons leven en het lijkt erop dat er geen einde aan komt. Van de roomba-stofzuiger tot de robotdienst in het restaurant, deze kleine jongens helpen ons om gemakkelijke en vervelende taken uit de weg te ruimen, wat aantoonbaar een grote verbetering is voor het menselijk leven. 

Heb je ooit een robot sprongen en backflips zien maken? Wij in ieder geval niet, maar de getalenteerde mensen van Boston dynamics zijn al een tijdje bezig met de ontwikkeling van robots en ze zijn erin geslaagd zulke dingen te realiseren. De vooruitgang is verbazingwekkend en beangstigend tegelijk. Hun robot ‘Atlas’ zou vrij snel sommige delen van de arbeidsmarkt kunnen uitdagen met zijn mensachtige bewegingen. We laten het debat over robot versus werknemer over aan jou en je collega's tijdens de lunch, we branden onze vingers liever niet aan dat onderwerp. Om verder te gaan, deze video is van begin januari dit jaar en toont de mogelijkheden van hun robot. Persoonlijk zijn we benieuwd wat er dit komende jaar gaat gebeuren.

AI in marketing

ChatGPT, Midjourney, Jasper.ai, synthesia, noem ze maar op en ze zijn waarschijnlijk links en rechts je tijdlijn gepasseerd. Deze tools kunnen worden ingezet voor de dagelijkse marketingpraktijken. Hoe precies? Dat hangt sterk af van de tool zelf, maar ze worden vooral gebruikt voor het creëren van verschillende soorten content zoals tekst, afbeeldingen, video en audio. Echt handig, als je weet hoe je er het meeste uit kunt halen. 

ChatGPT, dat tegelijkertijd het onderwijssysteem uitdaagt - good luck with that one, is echt verbazingwekkend in wat het kan leveren aan het rijk van digitale marketing. Zowel creativiteit als bruikbaar werk wordt geleverd in een handomdraai. Geen creativiteit? Niet goed in schrijven? Niet zeker hoe je een goede visual maakt? Of gewoon een gebrek aan tijd omdat er duizend andere dingen te doen zijn? Sommige van deze hulpmiddelen zullen je zeker helpen bij het oplossen van een aantal van die problemen. Maar vergeleken met de grote tekstschrijvers of andere content creators van deze tijd, is het werk dat door deze machine learning programma's wordt geleverd misschien een beetje oppervlakkig. Toch zijn de voordelen van minder tijd en minder budget van grote waarde.

De afgelopen maanden zijn booming geweest voor de handige AI-toolmarkt en het lijkt er niet op dat het snel minder wordt. Vanwege de inzichten die we hebben in de markt als digitale marketeers zijn we een beetje murw geworden voor het consumeren. We kunnen echter niet wachten om ons hard verdiende (bedrijfs)geld uit te geven aan deze nieuwe AI-tools en we kijken er naar uit wat de slimme mensen van deze tijd dit keer hebben bedacht - dit is geen verzoek tot aanbiedingen. Maar we proberen je nieuwe producten graag gratis uit. Luister, uiteindelijk zijn we Nederlanders voor een reden. 

Bij Elevator proberen we voortdurend verschillende soorten tools uit om te zien waar en hoe we ze efficiënt kunnen integreren. 

De vooruitgang van Meta

Om eerlijk te zijn, als je het zo ver hebt geschopt in de blog, groeten we je persoonlijk. Geen zorgen, we zijn bijna aan het einde, nog maar 450 woorden (iets met SEO te maken, maar dat mag je negeren).

"Oh, hoi Mark. Hoe gaat het met het project?" Zou je kunnen vragen. Het lijkt erop dat Meta meer mogelijkheden onderzoekt dan alleen VR (Virtual Reality) voor de dagelijkse consument. Zo verscheen er een paar dagen geleden een video waarin ze AR (augmented reality) mogelijkheden lieten zien voor brandweerlieden. Voor de minder hete omstandigheden hebben ze samengewerkt met Ray-Ban om hun eerste smart-bril te introduceren. Niet zeker of dit echt baanbrekend is, maar voor Meta is het een stap in de goede richting voor hun ontwikkeling in AR. Waar ze meerdere filosofieën over hebben. 

Binnen VR lijkt Meta zich vooral te richten op sociale mogelijkheden, gaming, fitness en de werkomgeving. Om dit kracht bij te zetten, hebben ze onlangs hun VR-headset genaamd 'Meta Quest Pro' aangekondigd. Als je het ons vraagt, is het een beetje geavanceerder dan de Ray-Ban's, maar we zullen je de technologische details besparen. Uit de grond van ons hart hopen we alleen dat we, als we hem eenmaal echt gebruiken, geen last krijgen van onze ouderen die onlangs het Facebook-platform hebben ontdekt. 

Terwijl onze ouderen het misschien nog lang niet gebruiken, lijkt het erop dat de nieuwe gadget van Meta de mogelijkheden van creativiteit en multitasking voor ontwerpers een boost geeft. Om hun verbindingen met de werkomgeving te verbeteren, is Meta een samenwerking aangegaan met Microsoft om, en ik citeer, "een meeslepende ervaring te leveren voor de toekomst van werk en spel". Beide bedrijven doen dit door Meta Quest-apparaten te verbinden met Microsoft Teams, Microsoft 365-apps en Windows 365. Dat maakt het meer toepasbaar dan alleen het gebruik voor een leuke tijd rond te rennen in de metaverse. Voor de apple fans die er zijn, moeten waarschijnlijk wat langer wachten op iets vergelijkbaars. Er gaan echter geruchten dat een Apple VR-headset al in de maak is.

Ten slotte, nu advertentieruimte duurder wordt, proberen we te kijken naar nieuwe ruimtes om in contact te komen met onze klanten. De metaverse kan een interessante plek zijn om te verkennen, zeker als je je doelgroep daarop hebt. Sommige grotere bedrijven steken hun tenen al in het water en we zijn benieuwd hoe deze ruimte zich in de loop van het jaar zal ontwikkelen. 

Waarom zou je je überhaupt druk maken om deze online trends? Normaal gesproken zouden we je vertellen dat het belangrijk is om op de hoogte te blijven van de laatste trends omdat het je bepaalde zakelijke kansen kan geven, wat zeker het geval is. In dit geval willen we je echter bewust maken van het feit dat niemand die persoon wil zijn die niet weet wat er werkelijk gebeurt. Bovendien geeft het je misschien wat goede onderwerpen om over te praten met je collega's tijdens de lunch, in plaats van het goede oude Hollandse weer. De zomer komt dichterbij, dus hou vol! 

Naast het voor de hand liggende om deze blog met zoveel mogelijk mensen te delen, willen we je vragen om deze onderwerpen met collega's te bespreken, want het geeft hen een heerlijke en interessante onderbreking van hun drukke dag. Als echte marketeers zouden wij je een schuldgevoel aanpraten door te zeggen: doe het niet voor jezelf, maar doe het voor ander.

Lees meer..