Hoe e-mail automation jouw bedrijf kan helpen duurzaam te groeien

Gepubliceerd op

October 5, 2022

Geüpdatet op

October 5, 2022

Marketeers en software kunnen namelijk hun krachten bundelen, dit noemen we marketing automation. Hierbij kunnen potentiële en bestaande klanten op meer persoonlijke en effectieve manier bereikt worden, waardoor de marketinginspanningen zich beter uitbetalen.

Marketing automation kan toegepast worden in de set-up en optimalisatie van alle kanalen (bijv. SEA, display, social, e-mail). In dit blog laten we de mogelijkheden zien op het gebied van e-mail.

Wat is e-mail automation?

E-mail automation is een efficiënte manier om e-mails te versturen om de juiste mensen met de juiste boodschap bereiken. Dit kan worden bereikt door middel van e-mailprogramma’s die automatisch aan de hand van triggers de meest relevante e-mails versturen naar de ontvanger. Deze triggers worden geactiveerd doordat een bezoeker een bepaalde actie heeft voltooid of aan een bepaalde conditie voldoet. Een trigger kan dus afgaan wanneer een klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief, account gegevens aanvult, of wanneer hij/zij bijna jarig is.

Er zijn e-mail systemen die het makkelijker maken om deze elementen toe te passen in jouw e-mail campagne. Voorbeelden hiervan zijn mailprogramma's zoals Spotler, Mailchimp of Bloomreach. Hieronder leggen we uit wat nodig is om jouw mails automatisch en gepersonaliseerd te gaan versturen.

Wat heb je nodig?

Om automatische mails te kunnen gaan opzetten heb je het volgende nodig:

  1. customer journeys
  2. klantdata
  3. triggers
  4. content

Hieronder beschrijven we deze punten wat uitgebreider.

Omschrijven van customer journeys

Als eerst is het belangrijk om voor jouw bedrijf duidelijk te hebben op wat voor manier e-mail een toegevoegde waarde kan hebben in jouw CRM operaties. Wellicht zie je kansen om iemand een verjaardagskorting te geven voor zijn/haar verjaardag of wil je mensen activeren die een tijd niets hebben gekocht. Denk dus aan specifieke journeys die ervoor zorgen dat deklanten zo actief mogelijk te blijven met jouw bedrijf, met als doel conversies of betrokkenheid te maximaliseren.

Teken dit vervolgens uit. Bepaal dus vooraf welke reeks mails er verstuurd moeten worden die logisch met elkaar aansluiten, waardevol zijn voor de klant en conversies kunnen genereren. Denk bijvoorbeeld ook aan hoeveel tijd tussen de mails moeten zitten en welk klant segment jouw e-mail flow moet ontvangen.

Verzamel relevante klantdata

Om jouw e-mail automation flow nog effectiever te maken, is het verstandig om zoveel mogelijk relevante data te taggen en te verzamelen op jouw website. Immers, hoe meer data over het gedrag van jouw klanten en/of potentiële klanten is verzameld en georganiseerd, hoe beter jij je mails kan segmenteren op basis van deze data.
Voorbeelden van relevante data die onze klanten onder andere gebruiken zijn:

  • Hoe vaak bestelt een klant een bepaald product?
  • Wat de koop frequentie is van klanten?
  • Hoe reageren bepaalde groepen klanten op kortingen?

Met deze data kan je de mails persoonlijker maken en de kans op verkopen vergroten.

Heb je te weinig klantdata om effectief te kunnen segmenteren?
Geen probleem, er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. Zo maakt een van onze klanten die een grote speler is in de fashion industrie gebruik van geautomatiseerde verrijking campagnes. Hierbij vraag je of de klant informatie over zichzelf kan delen. In ruil hiervoor krijgt de klant een beloning, want wie geeft tegenwoordig gratis zijn gegevens nog weg. Denk hierbij aan toegang tot exclusieve content/informatie of korting bij de volgende aankoop.

Stel triggers in

Het automation deel wordt mede mogelijk gemaakt door vooraf ingestelde triggers. Je kunt in de mailprogramma’s aangeven welke gebeurtenis of welke acties een bezoeker moet uitvoeren om de trigger te laten activeren.

Een trigger hoeft niet altijd een actie te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld een bepaalde conditie zijn. Voorbeelden zijn wanneer een groep klanten voor een bepaalde tijd geen aankopen heeft gedaan of wanneer bepaalde klant gegevens op hun account mist.

Content

Dit gaat over de inhoud van de mails. Bijv. de teksten, afbeeldingen en video’s.  E-mail marketing gaat om het creëren van een duurzame relatie met de klant. Blijf daarom bij het schrijven van de mail altijd bewust van wat voor informatie de klant zou waarderen. Je wilt natuurlijk niet het tegenovergestelde bereiken: dat de nieuwsbriefabonnee zich uitschrijft.

Al met al is e-mail automation een krachtige manier om jouw klantrelatie effectief en efficiënt bij te houden. Met behulp van data en automatisering kun je op grote schaal sterke en gepersonaliseerde e-mails versturen.

Onze experts hebben veel ervaring met verschillende e-mailprogramma's en hebben een aantal mooie merken kunnen helpen om hun e-mail campagnes naar een hoger niveau te tillen. Neem contact op met thomas@elevator.amsterdam om te kijken wat wij voor jou kunnen doen.

Structureel je product verbeteren? 

Met onze korte e-mailreeks leer je in slechts 5 efficiënte stappen hoe je je (online) product optimaal kunt laten presteren.

Lees meer..