Elevator - Thomas wolters
Thomas Wolters
Director - Elevator
Thomas Wolters
Hallo,
waarmee kan ik je helpen?

Hoe kunnen marktplaatsen je merk én sales boosten?

18 februari 2022

Dat consumenten steeds vaker online winkelen is niets nieuws en de coronacrisis heeft deze transitie alleen maar doen versnellen. De verwachting is dat 40% van alle aankopen in 2026 online wordt gedaan. Dat is nogal wat. Marktplaatsen zoals Bol.com zijn momenteel goed voor ruim 65% van alle online transacties in Nederland. Zeg nou zelf: jouw consumentenhart gaat toch ook sneller kloppen van de voordelen die zo’n gigant kan bieden? Wie wil er tegenwoordig niet meeprofiteren van schaalvoordelen en supersnelle levering?

Je kunt er van alles van vinden, dat de marktplaatsen zoals Bol.com, maar ook Amazon, zo’n monopoliepositie aan het verwerven zijn. Het uit de markt duwen van de kleine ondernemer, het afdwingen van kortingen en fees, het zijn slechts enkele voorbeelden. Feit is wel dat jij als E-commerce ondernemer kan profiteren van deze groei. Het enkel aanbieden van jouw assortiment op een dergelijke marktplaats is inmiddels zelfs niet meer voldoende; je moet volop gebruikmaken van marktplaats marketing en alle upsell mogelijkheden die het platform je biedt. 

In dit artikel leggen we je uit op welke platformen je als webshop kunt verkopen en hoe je ervoor kunt zorgen dat je optimaal rendement behaalt.

  1. Verschillende marktplaatsen in Nederland
  2. Assortimentsbeheer automatiseren
  3. Optimaliseren van je verkoopkanaal
  4. Nadelen marktplaatsen

Verschillende marktplaatsen in Nederland

Hieronder volgt een opsomming van de marktplaatsen waar jij als webshop (en bij sommige zelfs als particulier) jouw producten aan de man kunt brengen.

Bol.com en Amazon

Bol.com en Amazon, eerder al genoemd, zijn in Nederland de grootste marktplaatsen. Inmiddels bestaat het grootste gedeelte van het aanbod van Bol.com uit artikelen van externe verkopers. Amazon wint flink aan terrein en heeft als voordeel dat je jouw producten in de internationale markt kunt zetten. 

Deze webwinkelreuzen stellen wel wat eisen aan jouw winkeltje: 

  • Je moet kunnen geranderen  dat de zendingen binnen jouw eigen gestelde levertermijn daadwerkelijk worden afgeleverd;
  • Klantvragen dienen vrijwel direct te worden beantwoord;
  • Telefonische bereikbaarheid binnen kantooruren;
  • De beoordelingen moeten voldoende zijn.

Voordelen Bol.com en Amazon

Bol biedt je een gratis (extra) verkoopkanaal en je betaalt  alleen commissie over de artikelen die je verkocht hebt (bij Amazon betaal je een kleine maandelijkse fee om jouw assortiment online uit te mogen stallen bovenop de commissie);

  • Je hebt de mogelijkheid om jouw assortiment in het magazijn neer te leggen en zo de logistiek en klantenservice uit te besteden aan het platform;
  • Een partnerspecialist die jouw webshop helpt groeien;
  • Advertentiemogelijkheden op het platform zelf.

Marktplaats

Per dag bieden duizenden particulieren artikelen aan via Marktplaats en ook voor zakelijke aanbieders kan Marktplaats een lucratief platform zijn. Veel mensen zoeken via Marktplaats echter naar tweedehands of gratis artikelen, de zogenaamde ‘koopjes’. Dat is dus goed om je te realiseren als je voor dit platform kiest. Anderzijds; je bereikt je potentiële klant precies op het juiste moment in de funnel dus adverteren via dit kanaal is zeker aan te raden!

Ook interessant:

  • Etsy
  • Ebay
  • Blokker
  • VidaXL
  • Beslist.nl

Assortimentsbeheer automatiseren

Of je nu een klein of een groot aanbod hebt, het handmatig uploaden van je producten gaat een hoop tijd kosten. Een tool als Channable kan dit werk veel gemakkelijker maken. Tevens kun je je hele assortiment (inclusief de voorraad, verkoopprijzen etcetera) centraal beheren. Handig als je meerdere verkoopkanalen hebt!

Optimaliseren van je verkoopkanaal

Een aantal tips op het optimale uit een marktplaats te halen:

  • Zorg voor mooie, duidelijke productfoto’s (een witte achtergrond is bewezen effectiever);
  • Gebruik zoektermen in de productnaam;
  • Maak direct duidelijk wat de USP’s van het product zijn;
  • Gebruik voor elk product een unieke beschrijving;
  • Niet alleen het verkopen is belangrijk, zorg voor uitstekende klantenservice;
  • Maak gebruik van advertentie- en upsellmogelijkheden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

Productfamilies

Bol.com biedt je de mogelijkheid om productfamilies te maken. Hierbij geef je via een .xml file aan welke producten bij elkaar horen of varianten van elkaar zijn. Na het uploaden hiervan vindt je de artikelen bij elkaar terug op de pagina als zijnde ‘aanbevolen’ of ‘bijpassend’ product. 

Sponsored products

Je hebt in veel gevallen de mogelijkheid om je producten extra onder de aandacht te brengen door hier simpelweg wat budget in te stoppen. Een aantal dagen slecht verkopend assortiment bovenaan de pagina of wil je even hoger dan je concurrent worden getoond? Zo gepiept!

Nadelen marketplaces

Onthoud dat er ook nadelen zitten aan het verkopen via marktplaatsen. 

Commissie en fees

Je betaalt aan Amazon een maandelijkse fee om jouw assortiment op het platform te hebben staan. Daarbovenop komt de commissie per verkocht product. Bol.com biedt een gratis winkel maar ook daar draag je een bepaald percentage van de omzet af. Maar, of je nu 15% commissie aan een platform betaalt of dat de marketingactiviteiten voor jouw eigen webshop 15% bedragen, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Strenge eisen

Voldoe je (voor een langere tijd) niet aan de eisen die het platform stelt? Dan kún je er zonder pardon vanaf gehaald worden. Het is dus zeker aan te raden om je niet op één verkoopkanaal te richten maar je kanalen te spreiden.

Overtuigd? Ga ervoor! Kunnen wij ergens bij helpen? Neem contact op voor antwoorden op al je vragen rondom marktplaatsen en marktplaatsmarketing.

Lees meer..