Hoe maak je een meetplan?

Hoe maak je een meetplan?

Het opstellen van een meetplan is voor veel marketeers een uitdaging, want waar begin je en hoe weet je of je alles in je meetplan hebt opgenomen? Tegelijkertijd is het een belangrijke stap naar het leggen van een fundering voor je marketing analyses. Want ‘if you can measure it, you can manage it’. Kortom zolang je niet met een gedegen meetplan je web en behavior analytics hebt opgezet, zal je niet de inzichten krijgen die jij nodig hebt om de juiste keuzes te kunnen maken. Keuzes die gaan over campagnes, budgetten, conversie optimalisatie en het leiding geven aan de verschillende disciplines binnen je marketingteam.

Nadenken over wat belangrijk is

Waar begin je? Het startpunt van een meetplan is het begrijpen van wat je nummer 1 doelstelling is, dat noem je je focus metric. Deze meest belangrijke doelstelling is waar al het succes vanaf hangt. Zodra je dit weet maak je hier een metric van. Stel je hebt een taxi-bedrijf waar gebruikers via een app ritten kunnen boeken. En het allerbelangrijkste voor jouw bedrijf is dat er ritten worden geboekt. Dan is jouw focus metric de maandelijkse hoeveelheid ritten kunnen zijn.

Je klantreis inzichtelijk maken

Om te begrijpen hoe je kan bijdragen aan het behalen van je doelstelling zal je de stappen die hier vooraf plaatsvinden inzichtelijk moeten maken. Kortom deze stappen zullen onderdeel moeten worden van je meetplan. Dit betekent dat voor zowel acquisitie, on-site activatie (bijvoorbeeld de eerste klik op een CTA button), onboarding en retentie de stappen worden gedefinieerd die je mee moet nemen in je meetplan.

Definieer klant segmenten

Niet elke klant doorloopt dezelfde klantreis. Een klant kan een ander product afnemen, vanuit een andere marketing campagne op je pagina komen of uit een andere klantsegment bestaan. Denk hier over na en neem dit mee in de overweging wat je wit gaan meten.

Bepaal je doelen

Zodra je hebt bepaald wat belangrijk is, de klantreis inzichtelijk hebt en ook de verschillende klantsegmenten hebt gedefinieerd, is het tijd om te gaan bepalen wat je wil meenemen in je meetplan. Start vanaf het begin en definieer de verschillende punten die voor jouw succes betekenen. Focus je hierbij op welke informatie je helpt te groeien. Denk hierbij aan de informatie die weergeeft of iets succesvol is. Werk dit vervolgens uit in een spreadsheet en geef per meetpunt ook aan of je nog extra data hierbij nodig hebt.

Blijven optimaliseren

Een meetplan is nooit finaal, het opstellen van een meetplan is een cyclisch proces. Doelstellingen veranderen en je website of app wordt ook doorontwikkeld. Op deze manier blijf je doelen aanpassen en of toevoegen. Het opstellen van een meetplan kan je niet vroeg genoeg mee beginnen want if you can measure you can manage!

Meer kennis! 

Contact

Onze digitale deur staat altijd voor je open. Onze gewone deur alleen tijdens kantooruren. Goed om te weten: we maken lekkere koffie!

Frank Abrahams
+31 6 345 35 811
frank@elevator.amsterdam

Thomas Wolters
‍‍
+31 6 4000 3201
thomas@elevator.amsterdam