Groei begint met het stellen van een doel. Niet alle klanten en teams hebben een eenduidig beeld over het uiteindelijk te behalen hoofddoel. Het is daarom erg belangrijk om samen met je team een concreet doel en bijbehorende metrics te bepalen en dit in een overzichtelijk framework te zetten. Let wel, het hoofddoel is een prioriteit, niet de enige prioriteit.
“Frameworks werken gewoon. Ze brengen structuur aan in iets wat anders onoverzichtelijk kan zijn, zoals bijvoorbeeld een berg aan niet structurele data.” Frank Abrahams
In deze blog nemen we als voorbeeld taxi bedrijf Uber. Om te groeien in de markt hebben ze actieve gebruikers nodig die ritten maken. Zonder dit hoofddoel zouden ze geen business hebben. Het is dus belangrijk dat het hoofddoel concreet wordt gemaakt, duidelijk is voor het hele team en iedereen weet waar naartoe gewerkt moet worden. Als iedereen maar wat doet en er geen afstemming plaatsvindt over de taken, verantwoordelijkheden en wat er precies gemeten moet worden, dan verlies je het overzicht en weet je niet wat wel of niet werkt. Het laten groeien van je bedrijf wordt zo een bijna onmogelijke opgave.
Met Uber als voorbeeld gaan we het Metrics That Matter framework invullen. Stel het doel is het realiseren van groei in het aantal ritten, dan kunnen we een toename van X% in het totaal aantal maandelijkse ritten als focus metric nemen. Daarnaast hebben we ook de Level 1 metrics, die de focus metric aanvullen. Voor Uber zouden dat de volgende L1 metrics kunnen zijn.
Zodra je met je team en belanghebbenden de focus metric en onderliggende metrics hebt bepaald, kan je aan de slag. Stel KPI’s en doelstellingen op voor alle metrics zodat je de groei van jouw product of website kan bijhouden. De resultaten van je metrics kan je het beste overzichtelijk maken in een dashboard (zie blog 'De do's en don'ts bij het inrichten van een dashboard'). Dit kan je delen met de belanghebbenden zodat iedereen realtime op de hoogte blijft en je altijd bij kan sturen voor nog meer optimalisatie.