Hoe voegt het nieuwe GA4 data tracking model meer waarde toe?

Download ook onze whitepaper over dit onderwerp!

In het najaar van 2020 is Google Analytics 4 (GA4) uitgerold, de nieuwste versie van Google Analytics. Sindsdien kunnen gebruikers kiezen met welke van beide platformen ze willen werken. Nu, bijna twee jaar later, komt het moment dat GA4 Universal Analytics (UA) vervangt als de standaard voor analytics van websites steeds dichterbij. Eerder dit jaar heeft Google namelijk aangekondigd dat Universal Analytics vanaf juli 2023 wordt stopgezet. Dat betekent dat iedereen uiterlijk dan de overstap moet hebben gemaakt.

Het is verstandig om zo snel mogelijk te beginnen met de migratie. GA4 heeft namelijk een geheel andere structuur voor het vastleggen van gegevens dan Universal Analytics. Begin daarom met het opstellen van een nieuw meetplan. Hierbij bepaal je welke rapporten en informatie belangrijk zijn om de juiste bedrijfsbeslissingen te nemen. 

Wij kunnen ons voorstellen dat het verschil tussen de twee platformen nog een beetje onduidelijk is. Ze meten tenslotte allebei het gedrag van gebruikers op de website en bieden de mogelijkheid om het op een inzichtelijke manier te presenteren. Echter verandert er nogal wat onder de kap, namelijk de manier waarop de data wordt verzameld en ingedeeld. 

Universal Analytics data tracking model

In UA (Universal Analytics) wordt data gegroepeerd aan de hand van sessies. Een sessie is daarbij het gehele bezoek van iemand aan je website. Tijdens dat bezoek worden alle interacties gemeten zoals bijvoorbeeld een aantal pageviews en een e-commerce aankoop.

Google Analytics 4 data tracking model

In plaats van sessies te volgen, heeft GA4 en op events (gebeurtenissen) gebaseerd gegevensmodel. Alles is nu dus een event geworden waarbij extra informatie kan worden meegegeven om het event te duiden. Bij een paginabezoek wordt bijvoorbeeld de naam van de pagina meegegeven. De lijst met events die standaard gemeten worden is ook flink uitgebreid in GA4. Nu zijn zaken als scrolldiepte en het downloaden van bestanden standaard onderdeel van het pakket en hoeven die niet meer via externe oplossingen toegevoegd te worden.

Meer vrijheid in je data

Het belangrijkste voordeel van het datamodel is de vrijheid die met custom events gepaard gaat. Omdat websites niet allemaal hetzelfde zijn bestond de mogelijkheid om eigen events te meten al. In UA moest je gebruik maken van een vaste indeling met de volgende vier categorieën:

  1. Event Category
  2. Event Action
  3. Event Label
  4. Event Value

Alle events die je zelf wilde meten moesten dus aan deze indeling voldoen. Op zichzelf een prima indeling, maar je zit wel vast aan deze set.

GA4 biedt de ruimte om de indeling helemaal zelf te bepalen. Je kunt nu tot wel 25 parameters definiëren en meesturen met jouw events. Je kan hiermee dus context en relevante namen meegegeven waardoor het analyseren een stuk intuïtiever wordt. Daarnaast heb je dus ook simpelweg meer ruimte en kun je dus ook meer data verwerken. 

Vrijheid blijheid?

Vrijheid kan soms ook lastig zijn. Als ik wel 25 parameters kan meesturen, welke moet ik dan kiezen en welke indeling is eigenlijk logisch? Dat zijn vragen waarvan wij ons heel goed kunnen voorstellen dat je eer niet direct een antwoord op hebt. Hoe zet je de vrijheid die GA4 biedt om in echt nieuwe inzichten? Gelukkig hebben we genoeg projecten begeleid waar we bedrijven geholpen hebben met precies deze vragen. Met onze ervaring en expertise op dit gebied kunnen we jou helpen het maximale uit datatracking te halen. Neem contact met ons op!

Lees meer..