Hoe ziet een goede toolstack eruit?

Bij Elevator horen we regelmatig van klanten dat ze veel data hebben. Echter, weten welke data geanalyseerd moet worden om specifieke inzichten op te doen of welke tools ze daarbij moeten gebruiken is lastig. De hoeveelheid data zegt niet altijd iets over de relevantie. Het is dus erg belangrijk om te weten welke data je inzichtelijk wilt maken en welke informatie voor jouw organisatie belangrijk is. Onze ervaring leert dat je vaak een combinatie van meerdere tools nodig hebt - genaamd een toolstack - om daadwerkelijk alle relevante inzichten te kunnen ontsluiten. In deze blog lichten we dit toe aan de hand van een voorbeeld voor taxibedrijf Uber.


Doelen definiëren

Nu zal een bedrijf als Uber veel data hebben. Juist dan is het belangrijk om te weten welke data ze moeten analyseren om bijvoorbeeld te bepalen welke marketing activatie wel of niet succesvol is en wat dit onderaan de streep oplevert. Daarom begin je met het definiëren van je hoofddoel / focus metric ("What's a North Star metric?" - Mixpanel) en onderliggende doelen met behulp van het ‘Metrics That Matter’ framework (zie blog "Hoe passen we het Metrics That Matter framework toe?"). Betrek hierbij de juiste mensen of afdelingen zodat je doelen zo concreet mogelijk worden. In dit voorbeeld is de focus metric voor Uber een toename van 10% in wekelijkse ritten bij een miljoen gebruikers. Nu we dat weten kunnen we gaan kijken welke tools ervoor nodig zijn om de bij de doelen horende data inzichtelijk te maken en welke events gemeten moeten worden.


Jouw toolstack: een selectie

Er zijn natuurlijk veel tools op de markt, maar met de volgende tools voor het voorbeeld van Uber heb je al een mooie selectie voor je stack. Onze ervaring leert dat je vaak een combinatie van meerdere tools nodig hebt:

  • Google Analytics, gebruiken we voor het maken van doelen, zoals de registratie van een gemaakte rit en wie wel of niet al gebruiker is. Hiermee krijgen we inzicht in wie onze gebruikers zijn, waar ze vandaan komen en welke kanalen ze gebruiken.
  • Mixpanel, Door de acties van gebruikers te tracken met events, kunnen we met Mixpanel gebruikers segmenteren per level 1 metric. Level 1 metrics zijn onderliggende metrics die worden gebruikt om de focus metric te ondersteunen. In een overzichtelijk en realtime dashboard rapporteren we deze segmenten vervolgens om zo de level 1 metrics inzichtelijk te maken.
  • Convert, dit experiment programma geeft ons de mogelijkheid om optimalisatie ideeën te testen om de gebruikerservaring te verbeteren, bijvoorbeeld door te testen of gebruikers meer ritten boeken als ze een korting krijgen na het achterlaten van een review. Zonder een experiment programma als Convert zouden optimalisaties gebaseerd worden op gevoel en dat willen we vermijden. We willen namelijk van een “ik vind” cultuur naar een “data-gedreven cultuur” zodat er een gegronde reden is om de app of website van Uber aan te passen en het hoofddoel te bereiken.
  • Hubspot, deze marketing automation tool helpt ons bijvoorbeeld om nieuwe leads/gebruikers aan te trekken met aanmeldformulieren op de website of om d.m.v. marketing automation niet-actieve gebruikers weer actief te maken.


Blijf kritisch en blijf onderzoeken

Je hebt nu een idee wat een goede fundering kan zijn voor je toolstack. Neem de huidige tools van je organisatie onder de loep en kijk kritisch of er veranderingen nodig zijn. Betrek relevante afdelingen en collega’s om het Metrics that Matter framework concreet en actueel te houden, zodat je daadwerkelijk de juiste inzichten blijft inwinnen en je doelen meetbaar maakt.

Structureel je product verbeteren? 

Deze blogpost werd geschreven om jou verder te helpen met het laten groeien van je product of service, en is onderdeel van een stappenplan.

Benieuwd naar alle stappen? Meld je dan aan voor een korte serie van wekelijkse e-mails waarin we je leren hoe je in 5 praktische en efficiënte stappen je (online) product optimaal kunt laten presteren.

Meer kennis! 

Contact

Onze digitale deur staat altijd voor je open. Onze gewone deur alleen tijdens kantooruren. Goed om te weten: we maken lekkere koffie!

Frank Abrahams
+31 6 345 35 811
frank@elevator.amsterdam

Thomas Wolters
‍‍
+31 6 4000 3201
thomas@elevator.amsterdam