Bij Elevator horen we regelmatig van klanten dat ze veel data hebben. Echter, weten welke data geanalyseerd moet worden om specifieke inzichten op te doen of welke tools ze daarbij moeten gebruiken is lastig. De hoeveelheid data zegt niet altijd iets over de relevantie. Het is dus erg belangrijk om te weten welke data je inzichtelijk wilt maken en welke informatie voor jouw organisatie belangrijk is. Onze ervaring leert dat je vaak een combinatie van meerdere tools nodig hebt - genaamd een toolstack - om daadwerkelijk alle relevante inzichten te kunnen ontsluiten. In deze blog lichten we dit toe aan de hand van een voorbeeld voor taxibedrijf Uber.
Nu zal een bedrijf als Uber veel data hebben. Juist dan is het belangrijk om te weten welke data ze moeten analyseren om bijvoorbeeld te bepalen welke marketing activatie wel of niet succesvol is en wat dit onderaan de streep oplevert. Daarom begin je met het definiëren van je hoofddoel / focus metric ("What's a North Star metric?" - Mixpanel) en onderliggende doelen met behulp van het ‘Metrics That Matter’ framework (zie blog "Hoe passen we het Metrics That Matter framework toe?"). Betrek hierbij de juiste mensen of afdelingen zodat je doelen zo concreet mogelijk worden. In dit voorbeeld is de focus metric voor Uber een toename van 10% in wekelijkse ritten bij een miljoen gebruikers. Nu we dat weten kunnen we gaan kijken welke tools ervoor nodig zijn om de bij de doelen horende data inzichtelijk te maken en welke events gemeten moeten worden.
Er zijn natuurlijk veel tools op de markt, maar met de volgende tools voor het voorbeeld van Uber heb je al een mooie selectie voor je stack. Onze ervaring leert dat je vaak een combinatie van meerdere tools nodig hebt:
Je hebt nu een idee wat een goede fundering kan zijn voor je toolstack. Neem de huidige tools van je organisatie onder de loep en kijk kritisch of er veranderingen nodig zijn. Betrek relevante afdelingen en collega’s om het Metrics that Matter framework concreet en actueel te houden, zodat je daadwerkelijk de juiste inzichten blijft inwinnen en je doelen meetbaar maakt.