Elevator - Thomas wolters
Thomas Wolters
Director - Elevator
Thomas Wolters
Hallo,
waarmee kan ik je helpen?

Online marketingcampagne starten? Denk aan deze essentiële zaken

5 januari 2023

Campagne opgezet, muis op de de ‘lanceer’ knop.. nu live ?

Het is en blijft een spannend moment; met je online marketingcampagne beginnen. Je hebt je creatives aangemaakt, een doelgroep bepaald, een strategie gedefinieerd, en toch vraag je je al af of je aan alles gedacht hebt. Dit is niet gek, want met soms wel torenhoge budgetten kunnen campagnes van grote schaal snel fout lopen als er niet aan de kleine details gedacht is. Met onze brede ervaring en diepe expertise zijn wij rond de tafel gaan zitten om jou de top 10 essentiële zaken te presenteren waaraan je moet denken bij het starten van je campagne. 

1. (Bied)strategie

Niets is zo belangrijk als je (bied)strategie. Heb je geen duidelijk plan met mijlpalen, KPI’s, biedstrategie, dan is je campagne nog niet klaar voor het beste resultaat. De manier waarop je biedt is essentieel bij het behalen van substantieel resultaat met je campagne. Gebruik je (per ongeluk) de verkeerde, dan kan dit resulteren in een algoritme dat gaat sturen op de verkeerde signalen, sterk fluctuerende prestaties en inefficiënte of overmatige budget spend.

2. Targeting

Hetgeen naast je (bied)strategie essentieel is, is naar wie je je bericht gaat uitzenden. Van wie wil je uiteindelijk dat ze een gewenste actie gaan uitvoeren? Heb je ook gedacht om je websitebezoekers en/of converteerders te targeten, of look-a-like-audiences te gebruiken hiervan? En heb je bepaalde belangrijke nuances, zoals interesses, koopgedrag of opleidingsniveau, aangebracht in je targeting zodat je de juiste personen straks bereikt?

3. Landingspagina

Je landingspagina is hét visitekaartje van jouw campagne. Essentieel is het dan ook dat deze direct goed staat, dat hij snel laadt, dat hij geoptimaliseerd is voor verschillende devices en dat alle elementen op de pagina staan die je wilt communiceren. Is alles ook klikbaar, ziet alles er strak uit? Je zou een potentiële klant toch ook geen verfrommeld visitekaartje geven met typfouten en vervaagde kleuren?

4. Budget

Als marketeers moeten steeds vaker met steeds minder budget steeds betere resultaten behalen. Essentieel daarom dat je het juiste budget instelt als je je campagne start. Geef daarom nét genoeg uit om te snel veel te kunnen leren, maar schaal daarna pas op. Geef niet op alle dagen hetzelfde uit, maar begin juist laag om vervolgens het maximale resultaat te behalen uit je werkende campagne, ad-group of set, en advertenties.

5. Call-to-action

Een klein detail, maar óh zo belangrijk: de call-to-action. Binnen de ad-managers van verschillende platformen wordt er nog vaak overheen gekeken. Zonde, want als de call-to-action niet pakkend is, niet in lijn ligt met de verwachting en ook niet stimulerend is, dan kun je je resultaten wel op je buik schrijven. Vraag mensen niet om ‘Meer informatie’ op te vragen als ze nog niet klaar zijn om actie te ondernemen, maar vraag mensen ook niet om ‘Koop nu’ te klikken als ze (nog) geen flauw benul hebben van wat je aanbiedt en wat de waarde ervan is.

6. Analytics, tracking & tagging

Als je dan iemand hebt overtuigd om op je advertentie te klikken, en ze arriveren op je website, dan is het wel van cruciaal belang dat hun gedrag vastgelegd wordt. Waar klikken ze op, waar navigeren ze naartoe, hoe lang blijven ze op de pagina, wat typen ze, welke belangrijke acties voeren ze uit? Dit zijn de vragen waar je antwoord op wilt. Essentieel is het hierin dat je primaire en secundaire conversies hierin meeneemt. Dus niet alleen het kopen van je product, maar ook het downloaden van content wat op den duur kan leiden tot een aankoop.

7. Instellingen

Loop altijd nog een keer door je instellingen heen als je een campagne live set. Het kan zomaar zijn dat je een vinkje ergens vergeten bent, en dit heel de campagne om zeep helpt. Bij Google kan het bijvoorbeeld zijn dat je ‘Include Google Search partners’ aangevinkt laat, wat ervoor kan zorgen dat je een stuk meer impressies en clicks krijgt, maar (vrijwel altijd) geen conversies. 

8. Concurrentie

Als je dan de juiste voorbereidingen hebt getroffen, weet je wat voor spelers er nog meer in de markt zijn, met welke advertenties jij moet concurreren en welke benadering concurrenten hanteren. Ga daarom altijd na wat concurrenten doen. Misschien kan je nog wel één of twee dingen van ze gebruiken als inspiratie en verbeteren.

9. Ads & assets

Ga altijd nog één keer door je advertenties en assets heen. Het gebeurt maar al te vaak dat ergens een letter of afbeelding vergeten is, en het laatste wat je wilt is dat je doelgroep je vertelt dat er iets mist of niet klopt aan de advertentie. Denk dan ook aan het Four-Eyes Principle: Laat altijd twee individuen naar een campagne of advertentie kijken voordat het live gaat, zodat eventuele fouten vroegtijdig ontdekt kunnen worden.

10. UTM-parameters

Als je verschillende campagnes draait, is het van belang dat de URL’s waarnaar de campagnes verwijzen bepaalde parameters bevatten. Deze parameters zorgen ervoor dat je, in analytics software, kunt zien hoe de doelgroepen van je specifieke campagnes en advertenties presteren op je website. Ze worden niet meegenomen met algemeen verkeer die naar algemene URL’s worden verwezen. In het kort: Parameters zorgen voor meer inzichten in de verschillende gebruikers van je website. Zorg dan ook dat je ze altijd instelt per campagne en advertentie.

Benieuwd of jij wel aan alles gedacht hebt met je campagne? Of ben je op zoek naar een expert audit van jouw advertenties en strategie om deze nóg beter te maken? Onze data-savvy performance en growth marketeers weten wat er nodig is om jouw resultaten naar het volgende niveau te tillen. 

Geïnteresseerd geworden in wat wij voor jou kunnen betekenen? Volg ons dan op LinkedIn en neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis consult.

Lees meer..