Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is personalisatie. Dit onderdeel kan de gebruikerservaring van jouw bezoeker stimuleren en bijdragen aan de groei in conversie op je website. Maar wat is personalisatie precies? Hoe werkt het en waarom zou jij het op je website toe moeten passen? In deze blog lichten we het onderwerp personalisatie toe aan de hand van een voorbeeld van Spotify’s Discover Weekly.
Personalisatie is relevant zijn voor je bezoekers door de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste klant via het juiste kanaal te versturen. Om succesvol personalisatie toe te passen is het van belang om te voldoen aan zoveel mogelijk van deze voorwaarden. Hoe meer voorwaarden, hoe relevanter je bent voor je bezoekers.
We nemen als voorbeeld Spotify’s Discover Weekly.Het doel van deze afspeellijst is om op basis van je luistergeschiedenis en vergelijkbare nummers uit andere afspeellijsten aanbevelingen te krijgen voor nieuwe nummers. Spotify streeft er op deze manier naar om je gebruikerservaring te verbeteren. Met personalisatie zorg je ervoor dat een bepaalde groep bezoekers een gedeelte van de website anders zien of een ander aanbod krijgen aangepast op hun interesses. Ze zien andere informatie, andere producten of andere banners.
Wat is het doel van je website? Precies, je bezoekers informeren, het verkopen van producten of afsluiten van diensten. Om dit te bereiken streef je te allen tijde om de gebruikerservaring van je bezoeker zo optimaal te laten verlopen. Maar aangezien we als mens maar 10% onthouden van wat we horen, 20% van wat we lezen en 30% van wat we zien, is het enorm belangrijk om relevante content aan je bezoekers te tonen.
Personalisatie staat dus gelijk aan relevantie. En je blijft relevant voor je bezoekers door de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste klant via het juiste kanaal te versturen.
Wij kunnen je hierbij helpen. Neem gerust contact met ons op.