Elevator - Thomas wolters
Thomas Wolters
Director - Elevator
Thomas Wolters
Hallo,
waarmee kan ik je helpen?

Top Online Marketing Trends van 2022

18 februari 2022

Top Online Marketing trends voor 2022

Het up-to-date blijven met de laatste trends en ontwikkelingen staat bij Elevator hoog in het vaandel. Om daadwerkelijke impact te kunnen leveren met onze datagedreven campagnes is het dan ook belangrijk om gebruik te maken van de laatste innovaties in het digitale landschap.
Voor 2022 hebben wij een lijst gemaakt met de belangrijkste 10 Online Marketing trends.

De nieuwe standaard: Experimenteren

De mogelijkheden, maar ook vooral de impact van experimenteren neemt steeds meer toe. Nu platformen en back-ends technologisch geavanceerder en verfijnder worden, worden de mogelijkheden om succesvol en gericht te experimenteren alsmaar groter. Elke online marketeer kan hier gebruik van maken. Campagnes ontwikkelen, draaien en optimaliseren baseer je niet meer alleen op onderbuikgevoel, maar onderbouw je met wetenschappelijke hypotheses. Door deze systematische benadering kunnen campagnes steeds verder en sneller verbeteren.

Minder data door meer privacy

Het beschermen van de privacy van burgers is steeds belangrijker en dat is zonder twijfel iets goeds. Tegelijkertijd heeft dit grote gevolgen voor marketeers. Er is namelijk minder data beschikbaar om relevante, kwalitatieve, maar ook vooral gepersonaliseerde content te creëren. Dit vraagt om creatieve en innovatieve oplossingen. Beslissingen worden namelijk steeds vaker genomen op plekken die niet meetbaar zijn. Ook Google zal dit jaar langzaam de third-party cookies elimineren. Dit zijn kleine tekstbestanden die de gegevens vastleggen van jouw bezoekers op websites van anderen (derden). Door het vastleggen van deze gegevens over meerdere websites kunnen marketeers onder andere gepersonaliseerde content leveren aan haar bezoekers. Nu deze verdwijnen moeten bedrijven en marketeers alles op alles zetten om eigen data-collectie methodes (bijvoorbeeld via CRM, enquêtes, nieuwsbrieven en e-mails) te ontwikkelen en integreren, volledig afgestemd op de privacy van de consument.

AI, automatisering en machine learning

Iedere digitale professional zal bekend zijn met deze drie termen, niet geheel zonder reden. Ontwikkelingen rondom AI, automatisering en machine learning gaan namelijk razendsnel. Ze beginnen dan ook voet te krijgen in vrijwel elk facet van de samenleving. Aan de ene kant wordt de impact groter en de besluitvorming gemakkelijker, maar aan de andere kant neemt ook onze controle als mens af. Zo zie je dat we steeds minder vrijheid krijgen in online marketing diensten, waaronder bijvoorbeeld Google Ads.

De samensmelting van branding en performance

Bij veel bedrijven lijkt het tegenwoordig alsof branding en performance twee aparte werelden zijn. Branding gerund door de afdeling communicatie en performance gerund door de afdeling online marketing. Echter, online marketing heeft een enorme impact op zowel performance als branding. Met de huidige ontwikkelingen lukt het dan ook steeds meer om dit kwantificeerbaar te maken en te vertalen naar financiële impact. Wees dan ook bewust dat zowel performance-based marketing als branding in elkaar overvloeien. Zorg er dus voor dat je, bij het beoordelen van online marketing campagnes, deze twee aspecten integreert.

Lees meer hierover in deze blog.

Wie kent het niet: De Metaverse

Een heuse hot-topic in het digitale landschap: De Metaverse. Voor wie het nog niet kent, de Metaverse staat voor een virtuele wereld waar wij als maatschappij ons mogelijk ook steeds meer in gaan bevinden. Het idee is dat burger, bedrijf en maatschappij door middel van digitale avatars en entiteiten gaat leven in deze wereld. Wanneer De Metaverse voet aan de grond zal krijgen, zal nog moeten blijken. Toch moeten marketeers zich bewust zijn van de potentie van een dergelijke virtuele wereld en ook de vele online marketing toepassingen die het met zich meebrengt.

Full-focus op retentie

Het vinden van nieuwe klanten, cliënten of gebruikers is natuurlijk essentieel voor elk type bedrijf. Maar, gezien de torenhoge kosten, begint het realiseren van nieuwe aanwas steeds meer af te nemen in aantrekkelijkheid. Ook door verbeterde initiatieven op het gebied van loyaliteit zullen bedrijven en merken zich alsmaar meer moeten focussen op behoud in plaats van acquisitie. Besteed daarom ook meer tijd in het bedenken van creatieve initiatieven om de retentie van je bedrijf te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van additionele service, content of promoties.

Hyper-specifieke segmentatie en targeting

Regelmatig wordt nog brede segmentatie en targeting gebruikt. Dit zal komende jaren alsmaar specifieker worden. Niet alleen worden demografische clusters steeds heterogener (personen in dezelfde leeftijdsgroep verschillen bijvoorbeeld steeds meer van elkaar), maar tegelijkertijd worden targeting-mogelijkheden op online marketing platformen ook steeds specifieker en persoonlijker. Daarom wordt het belangrijk om te testen met verschillende segmenten en dus een verdiepende slag aan te brengen in segmenten. Richt je dus bijvoorbeeld niet slechts op 30 tot 50 jarige dames in de omgeving Utrecht, maar maak een verdiepende slag door ook nog onderscheid te maken en te testen tussen bepaalde interesses, devices en gedrag.

Recruitment marketing

Het vinden van nieuw, geschikt personeel is in veel sectoren al lang geen vanzelfsprekendheid meer. Er is dan ook een enorm tekort aan specialisten, wat de noodzaak voor recruitment marketing ongekend groot heeft gemaakt. Echter bij organisaties, klein tot groot, staat dit vaak nog in de babyschoenen. Vooralsnog wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van de traditionele kanalen  Daarentegen is er wel een toename te zien in de inzet van online kanalen voor het bereiken van de juiste kandidaten - resulterend in groot succes. Het gepersonaliseerde, interactieve en creatieve karakter van veel online kanalen stelt bedrijven dan ook in staat om precies de juiste mensen te bereiken, op het juiste moment en met de juiste boodschap.

Video advertising gaat een nog belangrijkere rol spelen

We kijken historisch weinig naar traditionele televisie. Met de mogelijkheden en flexibiliteit die legio streaming-platforms en diensten ons aanbieden, is dat ook niet onlogisch. De implicaties voor online marketing zijn dan ook groot. We kunnen steeds meer mensen bereiken op steeds meer (digitale) locaties en, dankzij video-advertising, met steeds betekenisvollere en pakkende content. Voor adverteerders is het daarom essentieel om video-advertising te integreren in de totale funnel van ieder segment.

Sneller veranderende businessmodellen

Dat alles altijd verandert, is het enige dat nooit verandert. Deze uitspraak slaat zeker ook op businessmodellen van producten, diensten en merken. Het fuseren van digitaal en fysiek versterkt dit ook nog eens. Hoe waarde (dienst / product) geleverd wordt en hoe voor deze waarde gecompenseerd wordt (betaling) is continu aan het veranderen. De komende decennia worden er dan ook nieuwe, veranderende en meer innovatieve businessmodellen verwacht. Ook zullen steeds meer bedrijven hun businessmodel gaan evalueren en aanpassen op de toekomst.

Het komende jaar zal veel interessante ontwikkelingen met zich mee brengen. Door bewust te zijn van de bovenstaande Online Marketing trends, ben je de concurrentie al een stap voor. De concurrentie nog slimmer af zijn en meer resultaten boeken met je campagnes? Volg ons dan op LinkedIn en neem contact met ons op. We delen graag alle laatste ins-en-outs van het digitale landschap.

Lees meer..