Het is van groot belang om te weten hoe jouw website presteert en hoe bezoekers zich gedragen op de site. Hiervoor wordt vaak Google Analytics gebruikt. In het najaar van 2020 is de nieuwste versie van Google Analytics, GA4, uitgerold. Het moment dat GA4 Universal Analytics (UA) vervangt als de standaard voor analytics van websites komt steeds dichterbij, namelijk juli 2023. Dit betekent dat iedereen uiterlijk dan de overstap moet hebben gemaakt.
Het is verstandig om zo snel mogelijk te beginnen met de migratie naar GA4. GA4 heeft namelijk een geheel andere structuur voor het vastleggen van gegevens dan Universal Analytics. Begin daarom met het opstellen van een nieuw meetplan. Hierbij bepaal je welke rapporten en informatie belangrijk zijn om de juiste bedrijfsbeslissingen te nemen.
We kunnen ons voorstellen dat het verschil tussen de twee platformen nog een beetje onduidelijk is. Ze meten tenslotte allebei het gedrag van gebruikers op de website en bieden de mogelijkheid om het op een inzichtelijke manier te presenteren. Echter verandert er nogal wat onder de kap, namelijk de manier waarop de data wordt verzameld en ingedeeld.
In UA (Universal Analytics) wordt data gegroepeerd aan de hand van sessies. Een sessie is daarbij het gehele bezoek van iemand aan je website. Tijdens dat bezoek worden alle interacties gemeten zoals bijvoorbeeld een aantal pageviews en een e-commerce aankoop.
In plaats van sessies te volgen, heeft GA4 en op events (gebeurtenissen) gebaseerd gegevensmodel. Alles is nu dus een event geworden waarbij extra informatie kan worden meegegeven om het event te duiden. Bij een paginabezoek wordt bijvoorbeeld de naam van de pagina meegegeven. De lijst met events die standaard gemeten worden is ook flink uitgebreid in GA4. Nu zijn zaken als scrolldiepte en het downloaden van bestanden standaard onderdeel van het pakket en hoeven die niet meer via externe oplossingen toegevoegd te worden.
Het belangrijkste voordeel van het datamodel is de vrijheid die met custom events gepaard gaat. Omdat websites niet allemaal hetzelfde zijn bestond de mogelijkheid om eigen events te meten al. In UA moest je gebruik maken van een vaste indeling met de volgende vier categorieën:
Alle events die je zelf wilde meten moesten dus aan deze indeling voldoen. Op zichzelf een prima indeling, maar je zit wel vast aan deze set.
GA4 biedt de ruimte om de indeling helemaal zelf te bepalen. Je kunt nu tot wel 25 parameters definiëren en meesturen met jouw events. Je kan hiermee dus context en relevante namen meegegeven waardoor het analyseren intuïtiever wordt en je meer data kunt verwerken.
Het is begrijpelijk dat de vrijheid die GA4 biedt, soms lastig kan zijn en vragen kan oproepen. Maar maak je geen zorgen, wij hebben genoeg ervaring en expertise om je te helpen het maximale uit datatracking te halen. Door onze begeleiding en ondersteuning kun je nieuwe inzichten krijgen en bedrijfsbeslissingen nemen op basis van relevante data.
Wij willen dat iedereen een goede start maakt met Google Analytics 4. Daarom kun je een vrijblijvende afspraak met één van onze experts boeken waarin wij samen met jou GA4 opzetten voor jouw website.