Google Performance Max is een totaal nieuw, volledig geautomatiseerd campagnetype die Google recentelijk in het leven heeft geroepen. Dit campagnetype leunt op het algoritme van Google en heeft de potentie om een campagnestructuur volledig omver te schoppen. Maar is Performance Max precies en hoe bereik je hiermee de optimale resultaten?
Performance Max is een gloednieuw campagnetype van Google die adverteerders maximale prestaties laat behalen. Dit wordt gedaan door verschillende Google Ads-kanalen te gebruiken in één simpele, overzichtelijke campagne. Google Performance Max campagnes halen hun kracht uit het verfijnde Google-algoritme en hebben de potentie om elke onderneming of afdeling naar het volgende niveau te tillen. Omdat het nagenoeg volledig geautomatiseerd is, kost het beheren van dit campagnetype nauwelijks tot geen werk. En indien goed opgezet, kan het leiden tot verbazingwekkende resultaten.
Google Performance Max heeft de potentie om alle andere campagne-formaten te verslaan in termen van conversies. Met miljarden datapunten claimt Google de juiste basis te hebben voor deze nieuwe campagne, en raadt dan ook alle adverteerders aan om over te schakelen. Hoewel ieder bedrijf profijt kan hebben van Performance Max, zijn het vooral de e-commerce spelers en lokale bedrijven die hier tot nu toe van profiteren. Toch wil je als bedrijf Performance Max altijd een kans geven. Het kan zomaar je resultaten een enorme boost geven!
Om een Performance Max campagne succesvol op te zetten heb je niet veel nodig. Je hoeft slechts te beschikken over copy, een aantal mooie afbeeldingen en video’s. Je moet de Performance Max campagne een set van headers, long-headers, descriptions, images, logo’s en video’s meegeven. Google gaat vervolgens aan de slag en test talloze combinaties uit van deze content over verschillende kanalen. Het meeste budget wordt besteed aan de best presterende kanalen en audiences. Indien je ook nog extensies toevoegt, of zelfs een audience signal, dan ben je goed op weg. Een audience signal is een profiel van het publiek waar je verwacht commercieel resultaat te behalen. Dit ‘signaal’ geeft het Google algoritme een boost om de juiste mensen te vinden om je campagne aan te tonen.
Zo’n volledig geautomatiseerde campagne klinkt veelbelovend aangezien het arbeid wegneemt en op zichzelf kan draaien. Echter dienen deze campagnes niet je huidige campagnestructuur te vervangen. Mocht je dus zoek-, display- of bijvoorbeeld shopping campagnes hebben lopen, zorg dan dat deze altijd actief blijven. De kracht van de Performance Max campaign zit hem in dat hij de markt nog verder kan uitputten waar de al draaiende campagnes tegen hun plafond aanlopen.
Het nadeel van de Google Performance Max campagne is het feit dat je weinig controle en inzicht hebt in Google’s black box. Zo heb je nauwelijks tot geen inzicht in wat waar werkt. Dit maakt optimaliseren een stuk lastiger dan bij 'gewone' campagnes. Toch blijven er wel een aantal optimalisaties over die je als best practice af en toe moet doen. Zo wil je experimenteren met meerdere ad-sets om ze tegen elkaar te testen en regelmatig advertentiesets verversen met nieuwe content. Daarnaast kun je verschillende audience signals proberen. Performance Max werkt het best als je meerdere iteraties gedaan hebt. Probeer dan ook eens om een andere audience signal mee te geven, om te kijken of het algoritme nóg beter de juiste mensen kan bereiken.
Durf jij de Google Performance Max campagne een kans te geven en bekijken waar het plafond ligt voor jouw onderneming of afdeling? Onze data-savvy performance en growth marketeers werken dagelijks met dit campagnetype en weten wat er nodig is om het algoritme jouw resultaten naar het volgende niveau te tillen.
Geïnteresseerd geworden in wat wij voor jou kunnen betekenen? Volg ons dan op LinkedIn en neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis consult.