Binnen de strategie ‘Carefree Elderly’ is Nationale-Nederlanden een initiatief gestart om eenzaamheid tegen te gaan. Hiervoor heeft Nationale-Nederlanden ‘Friend’ ontwikkeld; een app die zich richt op 55+’ers die graag in contact komen met leeftijdsgenoten om samen activiteiten te doen, zoals bowlen, stadswandelingen of cursussen volgen. De app richt doelbewust niet op mensen die een relatie zoeken, maar is platonisch van aard. Matchen gaat op basis van afstand, hobby’s en leeftijd. Nadat de propositie succesvol bleek, brak de volgende fase aan voor Friend: groei!
Het einddoel van dit project was om zo snel mogelijk effectief te groeien. Hiervoor hebben we in een gezamenlijke ‘Metrics that matter’-sessie de focus bepaald voor Friend en zijn de belangrijkste key metrics bepaald op het gebied van groei, retentie, engagement en churn-minimalisatie.
Voor elke key metric zijn er targets opgesteld om efficiënt te kunnen sturen op groei. Vervolgens hebben we de data geanalyseerd en om dit proces te vergemakkelijken en voor iedereen inzichtelijk te maken, hebben we nieuwe tooling en een dashboard geïnstalleerd. In wekelijkse growth-meetings werden de belangrijkste inzichten en acties gedeeld. Zo ontstond er een korte, cyclische learning loop van data-inzichten, experimenten en structurele aanpassingen om continu en snel te verbeteren.
Het platform heeft een enorme groei in nieuwe leden doorgemaakt en aantal maandelijks terugkerende bezoekers is gestegen van zo’n 30% naar 55%. Tenslotte werd de engagement rate (%) gestuwd van 9 naar 21%. Nationale Nederlanden zag het enorme potentieel van dit sympathieke matchingsplatform en wilde de markt verder veroveren. NN is de samenwerking aangegaan met Klup, een soortgelijk platform waardoor de schaal en groei doorgezet kon worden. Deze groei, resultaten én de samenwerking met Klup maakt ons uiteraard trots, maar de omarming van onze datagedreven aanpak wellicht nog wel meer.
“Aan de hand van Elevators groeimodel hebben we dit innovatieconcept snel kunnen laten groeien. Door hun betrokkenheid, hands on benadering en data driven mindset waren wij in staat om het product verder te groeien door de pijnpunten in de funnel bloot te leggen en te optimaliseren. Dit heeft er mede voor gezorgd dat wij een een samenwerking zijn aangegaan met een startup met een vergelijkbare propositie waardoor we sneller konden schalen”
Bart Louwerenburg, Business Developer bij Nationale-Nederlanden