Travix is een van de grootste online reisbureaus met een internationaal portfolio van websites zoals CheapTickets, Vliegwinkel, Budgetair, Flugladen & Vayama. Ze zijn actief in meer dan 39 landen en onlangs overgenomen door ‘s werelds grootste online travelbedrijf: CTrip Group. In Nederland heeft CheapTickets een hoge merkbekendheid, maar het bedrijf merkte dat de merkoverweging daalde terwijl de acquisitiekosten (SEA) steeds verder toenamen.
Hoe kunnen we meer kwalitatieve leads krijgen én onze acquisitiekosten per klant verlagen?
Het doel was helder: de totale acquisitiekosten (on- en offline) verlagen zonder dat dit impact heeft op de sales. Aangezien de marges in de reisbranche laag zijn, was het budget voor offline media ook laag. Zeker in verhouding tot het online mediabudget. De key metrics voor succes waren: sales, revenue en cost of acquisition. Metrics die de langetermijnimpact tonen - zoals de ‘brand funnel’ (merkbekendheid > merkoverweging > merkvoorkeur) - werden ook concreet gemaakt.
Om een goed inzicht te hebben in het startpunt en waar kansen voor verbetering lagen, werden meerdere databronnen aan elkaar gekoppeld zoals Google Analytics, onsite sessies en trackinggegevens van online media. Deze data werd verrijkt met pricing en offline mediabronnen zoals uitzendschema's. Hierdoor konden we testen en leren wat de juiste verdeling is binnen én tussen online en offline media. Met het oog op de langere termijn werd halfjaarlijks de brand funnel doorgemeten.
Op basis van de data konden we inzichtelijk maken wat wel en niet werkte en de scenario’s uitwerken voor de mediastrategie en -investering. Zo werd data leidend in de voorstellen richting de board.
Thomas en zijn team hebben ons enorm geholpen om zowel onze lange- als kortetermijndoelen te behalen. Door het gedrag van de klant te koppelen aan data, is er een sterk fundament gelegd voor continue verbetering in de mediastrategie. De besluitvormingen zijn nu concreter en beter onderbouwd.
Michiel Delaere, Topman bij Travix
Data-inzichten op een succesvolle manier aan de inzet van offline media kunnen koppelen is al een groots resultaat. Zo kon snel worden aangetoond dat we op de juiste weg waren en de investeringen gerichter inzetten. Een ander mooi resultaat is de mogelijkheid om continu te optimaliseren binnen én tussen online en offline kanalen. Door deze opzet heeft CheapTickets 40% groei in merkbekendheid gemaakt, terwijl de ‘cost of acquisition’ significant daalde met 15%. Tenslotte zijn we erg trots op de nieuwe werkwijze die is ontstaan. Een vernieuwde samenwerking over meerdere disciplines (brand management, online marketing, sales, data science, pricing en finance) waar investering in een merk tastbaar en financieel inzichtelijk werd gemaakt.
Sinds enkele jaren zijn we gespecialiseerd in Data Driven Optimisation. Wij willen graag met jou samenwerken, waar kunnen we bij helpen?