Bij KPN zijn digitale strategie en sturing op de kosten al lange tijd onderdeel van de bedrijfsstrategie. In lijn met deze strategie werd de webshop van extern beheer gemigreerd naar volledig eigen beheer. Om te voorkomen dat de conversie zou dalen tijdens de overgang, werd Elevators expertise rondom ‘No dip launches’ gevraagd. Een uitdaging waar wij onze tanden in hebben gezet.
Hoe kunnen we de webshop in eigen beheer brengen zonder conversieverlies te lijden?
Een toegewijd team met Elevator aan de leiding kreeg 8 weken de tijd tot de release van de nieuwe iPhone om het migratieprobleem op te lossen. Om de strategie te bepalen, werden de zelfgebouwde en uitbestede webshop naast elkaar geanalyseerd. De data van de belangrijkste oorzaken voor een dip werden in kaart gebracht en onderverdeeld in de categorieën: UX, Content en Techniek.
De verschillende customer journeys zijn naast elkaar gelegd om verder te kijken naar de oorzaken waar verschillen in conversie konden ontstaan. Deze oorzaken werden wekelijks met data-analyse geprioriteerd en op de backlog geplaatst. Deze backlog werd gecombineerd met de customer journey om zo afhankelijkheden goed inzichtelijk te houden en ervoor te zorgen dat een verandering in een variabele geen impact had op een andere variabele.
2 keer per week hebben we met een multidisciplinair team de data van elke stap in de customer journey geanalyseerd. Vervolgens hebben we bekeken of er een verbetering was ten opzichte van de ‘base case’ en wat de vervolgstap zou moeten zijn. Hierdoor hebben wij ervoor gezorgd dat het negatieve conversieverschil is omgezet in een positief verschil. Hierdoor kon precies op tijd voor de nieuwe iPhone-lancering het volledige verkeer over worden gezet naar de nieuwe webshop.
Uiteindelijk hebben we binnen 8 weken met een multidisciplinair team (UX, copy, marketing en development) een vlekkeloze migratie en zelfs conversiestijging voor elkaar gebokst. Dit resultaat was te danken aan de werkwijze waarin data leidend was voor keuzes en planningen.
Sinds enkele jaren zijn we gespecialiseerd in Data Driven Optimisation. Wij willen graag met jou samenwerken, waar kunnen we bij helpen?